Töltött káposzta újragondolva a'la Hortobágy

Töltött káposzta újragondolva a'la Hortobágy

 

Imádom a töltött káposztát, de még sosem főztem. Valamelyik nap vásárlás közben, ahogy ránéztem egy szép kelkáposztára beugrott egy gondolat, hogy hogyan is fogom készíteni. Egyáltalán nem úgy, mint a hagyományosat. Alig vártam, hogy végre nekiugorhassak és véghez vigyem, amit már láttam lelki szemeim előtt.

Íme: 

Hozzávalók:  (kb. 16 db)


- 1 nagyobb fej kelkáposzta
- 0,5 kg sertés darálthús
- kb. 5dkg húsos kolozsvári szalonna (aki gondolja, tehet bele többet is, én csak az íze végett raktam bele)
- 2 nagy fej hagyma
- 5-6 nagy gerezd fokhagyma
- 1-2dl vörösbor
- 4-5dl víz
- kacsazsír (v. egyéb zsiradék)
- kb 15dkg bulgur ( kb 2dl-es csészényi)
- só, bors, őrölt kömény, majoranna, pirospaprika, piros arany (részemről végeztem a piros arannyal, mert most megláttam, hogy ebbe is tesznek pálmaszármazékot, de minek??!)
- 2 ek. liszt 
- 1 kis pohár tejföl fele
- 2 nagy paradicsom (nekem jó leveses befőző paradicsomom volt itthon)
- 2 tv paprika, vagy nekem kaliforniai paprikám volt itthon, azt tettem bele

Elkészítés:

 

A szalonnát apróra vágtam és kb. 2 ek. zsíron elkezdtem megpirítani. Amikor szép piros lett, hozzáadtam az apróra vágott hagymát és megdinszteltem. A dinsztelés vége felé hozzáadtam a fokhagymát is. Ha kész mehet rá a darált hús. Pár perc pirítás után fűszereztem (só, bors, kömény, majoránna). Ha megpirult a hús, akkor rakom rá a pirospaprikát és 1-2 perccel utána a nagyon apróra vágott kaliforniai paprikát. Ezt pár percig (kb. 5) pirítom, majd hozzáadom az apróra vágott paradicsomot is. Kb. 5-10 percig pirítom, hogy a belerakott zöldségek levet eresszenek. Utána felöntöttem én 2 dl bor 4 dl víz kombinációval. Kellemesen érződött a bor íze a végeredményben. Aki ezt nem szeretné, az alkalmazza az 1 dl bor 5 dl víz vagy 0 dl bor 6 dl víz variációt. Ez után kb. 40-45 percig főztem lassú tűzön. Majd fogtam egy kisebb lábast és leszűrtem bele a "pörkölt" lét. A darált húshoz hozzáöntöttem kb. 3/4-ed bögre bulgurt és dupla annyi vizet hozzá. 25 percig főztem alacsony hőfokon (villany tűzhely 2-es). Ez lesz a káposztába való töltelék.

A kimert szaftot főzöm a lábasba, közben egy kis tálkába teszem a fél pohár tejfölt és a 2 ek. lisztet belekeverem kézi habverővel. 1-2 merőkanállal hozzákeverek a szaftból a lisztes tejfölhöz. Jól elkeverem, majd hozzáöntöm a szafthoz és addig kevergetem, amíg újra fel nem forr. Ez lesz a mártás a káposztára. Olyan, mint a Hortobágyi húsos palacsintára készült öntet.

Közben egy nagyobb lábasba odateszek forrni vizet kis sóval. A káposztát leveleire bontom. 
Bevallom elsőre elrontottam, mert egyszerre beleraktam a forrásban lévő vízbe az összes levelet és 10 percig főztem. Teljesen szétfőtt... egy nagy katasztrófa lett belőle... úgyhogy újratervezés... :D
Hármasával raktam bele a leveleket a forrásban lévő vízbe és 4-5 percig főztem azokat.
A megfőtt levelekbe csomagoltam a húsos bulgurt és kizsírozott jénaiba helyeztem a csomagokat. A nagyobb levelekből kivágtam a káposzta vastag főerének a végét, mert én túl keménynek ítéltem meg.
Nekem 17 csomagom lett, ahogy vidéken hívják a nagyszüleim: takart. :)
Beraktam őket a 180 °C-ra előmelegített sütőbe kb. 15-20 percre. Amikor már elkezdett nagyon sülni a teteje, akkor vettem ki.

A szósszal meglocsolva tálaltam. Aki gondolja még egy kis tejföllel is megbolondíthatja pluszba.

Remélem elnyeri a tetszéseteket a recept. Nagy izgalommal készítettem és alig vártam, hogy megoszthassam másokkal is! Nem mellesleg, szerintem isteni finom lett. :-P

Jó étvágyat, hasonlóan izgalmas főzőcskézést kívánok! :)